Något för mig ?

Är ju då som sagt osäker på hur jag ska göra med valet inför hösten. Men konstigt nog tycker jag att det är intressant med ekonomistyrningen, det känns liksom som om det är mycket enklare för mig att förstå mig på än vad de tidigare kurserna har varit, men har ändå lite beslutsångest .. Det är antingen det, marknadsföring (som också är intressant) eller managment (som jag inte är riktigt hundra på vad det är :p) Just nu lutar det åt ekonomistyrningen i alla fall, har FEM dagar på mig att bestämma mig, inte lång tid inte !!

Innehållet i kursen är i alla fall :
Ekonomiska ansvarsenheter och mål, verkstadsorganisation, produktionsekonomiska begrepp. Behov av rörelsekapital, finansiering av anläggnings- och omsättningstillgångar, kassaflödesanalys. Kalkylmässiga kostnader.

Hänsyn till osäkerhet, risk, skatt, penningvärdes- och prisförändringar vid investeringsbedömning med kapitalvärde- och räntemetoder.

Prognosticering, behovsberäkning, dimensionering av säkerhetslager, lagerstyrningsmodeller, partiformning, produktionsplanering.
Kvalitets- och miljöledningssystem.

Aktivitetsbaserad kalkylering, målkostnadskalkylering, livscykelkalkylering. Balanserade styrkort. Koppling mellan påläggskalkyler och intern redovisning.

Årsredovisningslagen. Informationskrav, uppställningsformer, krav på ekonomisystemet.
Affärssystem. Kretslopps- och upplysningsmodeller för intern redovisning, standardrapporter, differensanalys, specialutformade rapporter.


Låter det intressant :p Njae men det kan faktiskt vara det, men det låter hur trist som helst och det låter svårt ! Men om man ger sig fan på det kan det nog funka, av nån konstig anledning har jag ju alltid tidigare haft lätt för siffror så ! hmm vi får väl se hur jag gör .. Är ju en termin, så känner jag att det inte är min grej kan jag ju alltid ångra mig och välja en annan inriktning sen !

Det här var nog inte ett sånt intressant inlägg att läsa precis, var nog mer bara för min egen skull, skriva av mig lite .. Ska uppdatera om nåt lite roligare och intressantare sen :p

image82

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback