Förbannad på hur saker och ting kan få fungera !!

Seriöst ? Läste en artikel i aftonbladet som upprörde mig rejält. Det handlade om människor som sökt om sjukskrivning men som blivit nekade då Försäkringskassan blivit stenhårda och tydligen tycker att man ska arbeta mot alla odds ! Visst håller jag med om att det finns många människor som är sjukskrivna under längre perioder som mycket väl skulle kunna klara av att arbeta, men sen finns de faktiskt också de som har rätt att få sjukskrivning !! Ett exempel är en tjej som var höggravid och hoppade på kryckor, men fick hon gå hemma ? nej försäkringskassan ansåg inte att det var nå problem utan hon skulle fortsätta sitt jobb. Kanske hade det inte varit så farligt om hon hade ett stillasittande arbete på kontor eller så, men nej hon arbetar som personlig assistent åt en annan kvinna som sitter i rullstol !! Tror ni att denna kvinna kan få den hjälp hon behöver av en höggravid kvinna med kryckor ? Det tror inte jag i alla fall ..men ett exempel som jag vart mest förbannad på var en man i 55 års åldern som drabbades av en tumör vilket ledde till operation .. Utifrån operationen sen fick han svåra muskelsmärtor, men försökte ändå fortsätta jobba och gick från heltid till halvtid. Men till slut kunde han under vissa stunder varken sitta eller stå och han vart då sjukskriven av en överläkare i Neurologi men ändå sa försäkringskassan nej !! Vadå ska han ligga ner och jobba eller ? Efter en lång strid mot detta fick han äntligen bli sjukskriven - men inte i Sverige inte . nej han var tvungen att packa sina saker och flytta till Norge för att få rätt !! Och dessa två är bara två av så många människor som faktiskt, enligt mig, har rätt till att få vara sjukskrivna !! Jag vet många människor, och man hör dagligen om människor som bara går hemma, månad efter månad, år efter år men som egentligen skulle klara av att jobba. Och jag menar Sverige har en hel del arbetslösa, låt de få jobba i ställe som är friska och krya istället för att ta dö på de som faktiskt inte är lämpade för arbete !! Och tycker ni att det är fruktansvärt att vi ger så mycket pengar åt folk som egentligen aldrig gjort nånting (långtids arbetslösa, alkolister osv) men att vi inte kan låta hederliga människor som arbetat under större delen av sitt liv få vara sjukskrivna när de verkligen behöver det ! Jag tycker i alla fall att det här är fel, gud vad vi är kalla i Sverige !!

Läs mer på aftonbladet

Kommentarer
PoA

Håller med Johanna Malmberg en av de få gångerna i livet !!

2008-03-11 @ 18:21:18 | http://andreasarvidsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback