Höjning av studiemedlet ?

Läste just en intressant artikel i "Studentliv" där chefredaktören disskuterar studenters ekonomi. Länge har det varit tal om att studiemedlet borde höjas och det har tidigare varit tal om att höja med runt 1000-1500 kronor. Tre av fyra allianspartier har gått ut med att de vill höja studiemedet, varför händer då ingenting?

Jag klarar mig med de pengar jag har. Men det är inte lätt varje månad! Jag skulle ha det betydligt svårare om jag inte fick mitt bostadsbidrag samt att min mormor är snäll och hjälper mig med en slant i månaden. Utan det skulle det gå nätt och jämt upp. Hyrorna är höga (3670 för min del, 29 kvadrat), man ska ha mat för att inte tala om hur dyr kurslitteraturen är! Sen ska man efter det ha råd med att ha roligt också! I Sverige finns en fattigdomsgräns och denna ligger ungefär 1000 kronor över det vi får i studiemedel. Så japp jag är en fattiglapp! Jag har funderat på detta många gånger och jag kan inte annat att tycka att det borde höjas ! Inte bara för min egen del - men saken är den att det faktiskt finns människor som får sin hyra, mat och allt annat betalt och lever på mer pengar än mig (och då måste jag betala tillbaka mestadelen av pengarna), utan att varken jobba eller plugga!

Finansministern anser att alla studenter kan arbeta extra en timme då och då, "det stärker karaktären". Visst skulle jag kanske kunna göra det och jag har också tänkt i de banorna men det finns inte alla som har den möjligheten.

Utdrag från artikeln
: "Hur ska alla de studenter som läser utbildningar där studietakten är så hög att de inte hinner jobba extra? Vad säger han till småbarnsföräldrar som inte hinner studera, ta hand om barn och dessutom jobba extra? Vad tycker han att studenter på orter där det finns ont om extrajobb ska göra? Hur tror han att alla studenter ska kunna klämma in några timmars extrajobb när vi går in i en lågkonjuktur där arbetsmarknaden snabbt försämras?"

Jag förstår också tanken med att lägga pengar på "viktigare" saker inom utbildning än att ge oss studenter mer pengar. Men vill man inte också att fler och fler ska läsa på högskolan? Snart så är det ju ett måste för att ens få ett jobb. Men jag tror också att det finns många som struntar i högskolan då de vet att de kan få ett jobb (även om det inte är ett roligt, utvecklande och särskilt högavlönat jobb) istället för att plugga och få ut cirka 7000 i månaden.

Vad anser ni om saken ?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback